Klasa za džez

KLASA ZA JAZZ I SAVREMENU MUZIKU SREDNJE MUZIČKE ŠKOLE „ISIDOR BAJIĆ“

Priča o ovoj klasi (u budućnosti redovnom obrazovnom sadržaju naše Škole) započeta je još 1998. godine, između direktora mr Radmile Rakin Martinović i tadašnjeg urednika muzičkih programa Kulturnog centra Novog Sada, profesora Igora Molnara. U jednom od susreta povodom tog plana zaključeno je da bi takav oblik muzičkog obrazovanja bio sasvim logičan produkt višedecenijske tradicije jazz muzike u Novom Sadu.

Dvadeseti vek obeležava, između ostalih istorijski važnih momenata, i pojava dve nove umetnosti – film i jazz. U svim evropskim zemljama ove dve umetničke forme su dobile mesto na umetničkim akademijama i srednjim školama još 70-tih godina prošlog veka. U Srbiji, pre jednu deceniju, formiran je prvi odsek za jazz u Muzičkoj školi “Kornelije Stanković” u Beogradu I do sada su završile tri generacije ovog obrazovnog pravca. U Novom Sadu je, pri Muzičkoj školi „Isidor Bajić“, formirana “interesentna baza” za budući odsek u obliku sekcije i to se pokazalo uspešnim izvan svih očekivanja. Uz povremeno organizovanje radionica sa gostujućim profesorim iz inostranstva, kao i učešću u popularisanju Novosadskog jazz festivala, Kulturni centar grada Novog Sada je postao glavni saradnik i nezaobilazna podrška ovoj klasi, kao i njenom voditeju profesoru Igoru Molnaru. Njegove kolege sa studija jazza Akademije “Franc List” iz Budimpešte, prof. Čelik Gabor, dr. Zvonimir Tot, kao i njihovi predavači Latman Bela i Laslo Atila, postavili su prve stubove saradnje na nivou radionica (work-shop). To je bio rezultat težnje da mladi, od samog početka obrazovanja iz sfere jazza, uče od najboljih, kao i da samostalno, po završetku seminara, nastave komunikaciju i kontakte sa predavačima koje bi tom prilikom upoznali.

Od 2002. godine, kada je počela sa radom jazz sekcija u našoj Školi, na jazz akademije u Gracu i Budimpešti upisalo se troje polaznika! Svakako najistaknutiji među njima je Dušan Kovačević, mladi novosadski pijanista, koji je jedan od glavnih nosilaca projekta “Junior jazz production of Vojvodina”, čiji je pokretač Igor Molnar, a koji je podržala Vlada AP Vojvodine i Kulturni centar Novog Sada.

Osim redovih časova, veliki deo aktivnosti Klase za jazz obavlja se van Škole i nije baziran na “tabla-kreda” pedagogiji, već je potpuno okrenut ka savremenim metodama nastave. Jedan od najvažnijih oblika je i “pokaži šta si do sada naučio – pred publikom” koju ne čine samo bliža i dalja rodbina i uži krug predavača, već kritički i konkurentski nastrojen auditorijum svih generacija. Za to je najpogodiji oblik muzičkog druženja “jam session”. Ovakvih koncerata je do sada bilo veoma mnogo, zahvaljujući inicijativi jednog od bivših polaznika klase Banetu Tomiću, jednom od najuniverzalnijih pijanista sa ovih prostora (inače dipl. inženjer telekomunikacija!, polaznik brojnih seminara kao i work-shop-a Barry Haris-a, prvog metodičara jazz pedagogije i improvizacije, od 2008. godine predavač u školi muzike Aleksandre Radović u Beogradu). Uz podršku novosadskog kluba “Foxtrot”, Sandre Dropo i članova njene uže porodice, klub je, od 2008. godine, ponedeljkom stavljen na raspolaganje našoj klasi za jazz! Supervizor tih večeri, kojima smo prisustvovali i mi, stariji muzičari, bio je upravo Bane Tomić.

Neki od jam session susreta u organizovanijoj formi (kao jazz-clubing – uvežbani klubski koncert sa gostima) održani su u klubu “Wheels”, gde su 2007. i 2010. godine priređene i dve radionice. Klasa je u početku održavala i javne časove u svečanoj sali Muzičke škole „Isidor Bajić“, ali se ispostavilo da takav oblik “provere znanja” nije bio dovoljno animirajući ni za polaznike ni za auditorijum, pa smo iz tih razloga “javni čas” klase preselili u opušteniju klubsku atmosferu (“Foxtrot”,”Wheels”, “Trema”)…

Kao savetnik i stručni saradnik klase, veliki doprinos dao je i dr. Zvonimir Tot, redovni profesor na muzičkom departmanu državnog univerziteta “Illinoi” u Čikagu. Svojim nastupima u triju sa Igorom Molnarom (bas) i Cikora Zoltanom/ Robertom Pongom (bubnjevi) oduševio je mlade gitariste Novog Sada i stekao mnoge poštovaoce i kao kompozitor i kao pedagog. Interesantan je podatak da je Zvonimir Tot, kao i još dva naša međunarodno priznata jazz muzičara Aleksandar Milošević i Akoš Laki, potekao iz naše Škole!

Moglo bi se reći da smo, kao Škola, plodno tle za razvoj jazz muzičara jer nikako ne treba zaboraviti neka imena kao što su Aleksandar Bahun, Aleksandar Banjac i mnogi drugi koji su, ako ne kao učenici, onda kao polaznici nekih od sekcija – orkestara imali dodira sa našom Školom (Saša Ignjatović, Ištvan Čik – perkusije i bubnjevi).

A oni koji dolaze će verovatno nadmašiti sve one koji su im bili učitelji ili bar uzori.

Dobro došli u klasu za jazz! 🙂

7 Comments:

  1. Imam 17 godina i zanima me da li imate odsek za jazz bass gitaru, i ako postoji sta je potrebno da se upise ova ta klasa?

  2. Da li imate odsek za trubu? 🙂 pozz

  3. Interesuje me koja je gornja granica za upis na Dzez pevanje? Imam 23 godine i dve zavrsene nize muzicke, klavir i solo pevanje,postoji li mogucnost upisa za mene ili mi je kasno?

  4. Da li je upis u klasu za jazz uslovljen starosnom granicom, školskom spremom-muzickim obrazovanjem ili na neki drugi način?

  5. Zaboravio sam napomenuti da me zanima jazz gitara.

  6. Imam 15 godina,idem u muzicku skolu “Dr. Miloje Milojevic“ u Kragujevcu i sviram violinu.Zanima me dzez pevanje.Sta je sve potrebno za upis i sa koliko godina se upisuje? :)) pozz ^^

  7. Danijela Kličković

    Dragi Bogdane, Nikola, Nevena, Srđane i Mihaela, kao i budući polaznici jazz sekcije Muzičke škole „Isidor Bajić“,
    očigledno da iz teksta o našoj jazz klasi, odnosno slikovitije rečeno (za sada još uvek) sekciji, fakultativnoj, izbornoj orjentaciji nismo profilisali izučavanje jazza posebno za određene instrumente niti tradicionalno školovanje za jazz gitaristu ili jazz pevača/pevačicu, već se koncept jazz muziciranja pre svega zasniva na zajedničkom sviranju u ansamblu, bendu. Naravno da se uz formiranje ansambala radi i na upozavanju elementarnih osnova jazz muzike, melodijsko-harmonskih standarda,… Dakle, svako od vas ko želi da se na takav način, bez dobijanja klasične školske diplome jazz odseka, bavi jazz muziciranjem treba da se blagovremeno obrati profesoru Molnaru i raspita se o detaljima, terminima, broju učesnika, načinom rada… Nema starosnih ograničenja, niti posebnih uslova – mada se podrazumeva da niste muzički analfabeta, odnosno da ste muzički opismenjeni, te u mogućnosti da svoje muzičko znanje nadogradite kroz poseban jazz stil.
    Da sumiram – jazz klasa u našoj školi još uvek nije Odsek za jazz (mada je u planu otvaranje odseka, kada za to pre svega bude prostornih uslova)

    Na kraju, ne manje važno, sledi izvinjenje što ste na odgovor čekali duže vreme – to ćemo svakako popraviti 🙂

    Nadam se da sam odgovorila na sva vaša pitanja.
    Želim vam puno sreće i nadam se da ćemo se videti na nekom zajedničkom jam sessionu!

    Danijela Kličković
    pomoćnik direktora

Comments are closed